Війна, що прийшла в нашу країну, істотно змінила нас і наше насуще, однак незважаючи на це, у свідомості людей повинно бути стійке розуміння того, що освіта є важливим суспільним благом і, є основою інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою оновлення суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, а також держави. Нажаль, освітня сфера України вже вдруге зіштовхується з потужним викликом: збереження якості освіти в складних життєвих умовах. Впоравшись і пристосувавшись до карантинних обмежень у зв’язку з коронавірусною хворобою, вже другий рік «освіта» долає виклики війни, що, на жаль, накладає істотний відбиток на успішність навчального процесу. Тому ввесь арсенал активних методів навчання у ЗВО повинен бути використаний. Одним із таких методів є гостьова лекція, яка зацікавлює здобувачів вищої освіти, активізує їх пізнавальну активність, формує культуру дискусії, сприяє погляду на проблему під різними кутами зору.
30 жовтня 2023 року цікаву та практично доцільну тему «Права на чужі речі» студентам другого курсу юридичного факультету ЧНУ в рамках дисципліни «Цивільне право (загальна частина)» (викладачі: к.ю.н., доцентка кафедри приватного права О. В. Кіріяк, к.ю.н. доцентка кафедри приватного права М. М. Гудима-Підвербецька) презентувала к.ю.н., доцентка кафедри цивільного права навчально-наукового юридичного інституту Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Наталія Михайлівна Стефанишин в очно-дистанційному форматі. Відмітимо, що сучасний етап розвитку системи освіти в Україні, пов’язаний з активним використанням дистанційних технологій, дає нам змогу стати ближче, мобільніше, ефективніше і оперативніше комунікувати і ділитись досвідом, налагоджувати співробітництво між навчально-науковими закладами та науковцями. З огляду на формат проведення лекції до віртуальної аудиторії змогли потрапити всі бажаючі студенти, навіть ті, які не мали змоги бути присутніми аудиторно.
Речові права загалом, і права на чужі речі, зокрема, відіграють істотне значення в цивільному обігу, адже надають йому необхідної стабільності, забезпечуючи володільцю таких прав відносну незалежність від власника майна і свободу користування річчю, обмежену тільки законом або договором, гарантії захисту свого права, навіть від власника, встановлюючи надійні тривалі відносин володільця стосовно чужого майна, що не може бути забезпечено зобов’язальною конструкцією. Незважаючи на це, існуюча на сьогодні у вітчизняній доктрині система речових прав тлумачиться неоднозначно, що потребує аналізу не лише чинного законодавства, але й звернення до цивілістичної доктрини. Звичайно, палітра можливих класифікацій речових прав не вичерпна, як і безмежний горизонт правової думки, тому лекторка зосередилась на класичних видах прав на чужі речі (праві володіння, сервітуті, емфітевзису, суперфіцію). Окрему увагу було приділено праву володіння, місце якого серед прав на чужі речі в цивільному праві України є гучно дискутованим серед науковців та практиків, відмежуванню правомочності володіння власником і володіння як права на чужу річ, проведено зіставлення законного, незаконного, титульного, безтитульного володіння, добросовісного, недобросовісного володіння та наголошено на використанні законодавцем плюралізму термінів, що характеризують володіння без достатнього їх законодавчого тлумачення. Лекторка докладно зупинилася на понятті сервітутів, їх видах, підставах встановлення та припинення. Розглянуті й проаналізовані існуючі класифікації сервітутних прав дали змогу вивести з тіні властиві окремим сервітутним правам іманентні особливості. Увага аудиторії була також зосереджена на визначенні суті та особливостей суперфіцію та емфітевзису, підставах їх встановлення, змісті відповідних відносин та умов їх припинення. Наостанок лекторка підвела підсумки, висловила авторську думку щодо перспектив правового регулювання прав на чужі речі в цивільному законодавстві.
В дружній, позитивній атмосфері здобувачі вищої освіти отримали цікаву, актуальну та корисну інформацію, мали змогу отримати відповіді на свої питання, висловити свої думки, отримати чіткі і конкретні підсумки.
Висловлюємо вдячність колезі за продуктивне спілкування. Співпраця між національними закладами вищої освіти триває! Спільними зусиллями працюємо на благо нашої країни!